Markedsfør din bog
Er din bog allerede skrevet, redigeret og udgivet som trykt bog eller e-bog? Så er det på høje tid at begynde med markedsføringen. Uden markedsføring er der næppe nogen, der får kendskab til din bog. Derfor er det vigtigt, at du gør opmærksom på dig selv og dit arbejde. Der findes forskellige services og værktøjer til rådighed til dig til dette formål.
Hvad vil du gerne opnå med din bog?
Første skridt er at gøre dig tanker om, hvad du ønsker at opnå med din bogudgivelse og lave en liste med de forskellige delmål. Når dine konkrete mål med din bog er på plads, kan du skabe et konkret markedsføringskoncept med timing og forskellige markedsføringstiltag. Definer dine mål med bogmarkedsføringen så præcist som muligt, og opdel dem i overordnede mål og delmål: Vil du f.eks. have en stor læserskare eller den højest mulige avance? Vil du ende på en bestsellerliste, eller er det bare din drøm at se din bog i en boghandel? Tænk over, hvad du arbejder hen imod, og hvilke mindre mål du skal nå for at nå de større mål. Arbejd med konkrete tal, hvis det hjælper dig, men hold det realistisk - især hvis det er din første bog.
Kend din målgruppe! Det betaler sig at tilrettelægge alle dine bogmarkedsføringstiltag efter, hvem der skal læse din bog. Du bør derfor definere din målgruppe så præcist som muligt - du kan finde detaljerede instruktioner om, hvordan du gør det, i denne blogartikel. Så beslut dig for, hvem du vil ramme med din markedsføring, og hvordan du vil henvende dig til denne målgruppe: Jo mere du kan sige om din målgruppe, jo bedre.
En god bog er forudsætningen for en bogmarkedsføring som virker.
Selv den bedste markedsføring vil ikke gøre din bog til en bestseller, hvis den er af dårlig kvalitet udenpå - eller indeni: et upassende omslag, der ikke appelerer til læseren, en dårlig redigering eller stavefejl i bagsideteksten vil få selv de mest tolerante læsere til at løbe væk. Så selvom du helt sikkert bør investere tid i din aktive markedsføring, gælder det samme stadig: Hvis din bog bliver læst og vellidt, vil dine læsere anbefale den til andre. Mund til mund-markedsføring kan være den mest effektive bogmarkedsføring i denne henseende. Så sørg for at give din bog en vis kvalitet og gøre den tiltalende - professionel redigering og et attraktivt bogomslag kan gøre underværker.
Men andre detaljer er også med til at sikre, at din bog ser konsistent og professionel ud som en samlet pakke: Din bogtitel skal være passende for genren og afspejle indholdet.
Omslaget skal selvfølgelig også matche din bog: Hvis din bog er en del af en serie, skal du sørge for, at bogomslaget også passer til de andre bind i serien og kan bruges til bøger, der udgives på et senere tidspunkt og kun kan ændres lidt. Især hvis du ønsker at opbygge et positivt image som forfatter på lang sigt, er det tilrådeligt at investere tid og penge i bogen såvel som i dig selv og din præsentation for læserne. De forberedelser, du gør nu, kan betale sig i det lange løb.
Din personlige markedsføringsvej
Det næste vigtige skridt er at finde ud af, hvilke markedsføringstiltag der passer bedst til dig og hvilke, der passer mindre godt. Kan du lide at markedsføre din bog digitalt via sociale medier, eller foretrækker du at uddele trykt reklamemateriale og møde potentielle læsere ved oplæsninger og på messestande? En blanding af begge dele er selvfølgelig ideelt, men det skader ikke at kende sine styrker. Du vil også have gavn af at følge med i, hvad der sker på markedet generelt og være opmærksom på visse tendenser, men det betyder ikke, at du skal tage alle trends til dig for at få succes med din bog: Det, der virker for andre forfattere, behøver ikke at virke for dig. Bare prøv forskellige ting, så finder du ud af, hvilken form for markedsføring du vil fokusere på!
Det er også nyttigt at kunne bruge trykt reklamemateriale til din markedsføring. Har du billeder til at præsentere dig selv og bogen over for pressen? Er der anmeldereksemplarer af din bog i omløb?
Hvis du skal lave et læsearrangement er der også visse forberedelser, du kan gøre for at sikre, at alt går glat: Vælg det rigtige sted, og med lidt held kan du overbevise dem om, at de skal holde oplæsningen sammen med dig. Oplæsninger, for eksempel på biblioteker eller i boghandlere, fungerer godt, da der ofte er flere potentielle læsere på stedet, som kan få en idé om dig og din bog. "Øvelse gør mester" - det gælder også, når du skal i gang med at kontakte folk. Så snart din bog er udkommet, kan du altid tage kontakt til relevante personer efter eget valg, bare du er høflig og kort beskriver din bog og dig selv: Hvorfor skal boghandleren arrangere en oplæsning med dig? Det koster ikke noget at spørge, og oplæsninger er en god måde at præsentere sig selv som person på.
Vælg de tekstpassager, du vil læse op på forhånd, find ud af den grundlæggende procedure for oplæsninger og tag ekstra eksemplarer af din bog med til signering og salg. Forestil dig, hvilke spørgsmål publikum kan finde på at stille, og overvej svarene på forhånd. Har du annonceret oplæsningen på de sociale medier eller på andre måder? Sørg for, at du ikke kun inviterer venner og familie til arrangementet: Selvom du gerne vil fastholde dine nuværende læsere, vil du også gerne vinde nye.
Hvad er dine muligheder, når det gælder digitale medier? - Erfarne forfattere anbefaler, at man har sin egen hjemmeside, så nye læsere kan få en idé om, hvem man er. Du kan for eksempel fastholde dine læsere med et ugentligt eller månedligt nyhedsbrev og lade dem vide på din hjemmeside, hvor de kan købe din bog.
Hvis nyhedsbreve ikke lige er dig, er der utallige sociale medieplatforme, du kan benytte dig af i stedet: Instagram, Facebook, TikTok, YouTube eller Pinterest er blot nogle få af disse netværk. I bedste fald giver disse sociale mediekanaler dig mulighed for at øge din rækkevidde og nå læsere, som du ellers ikke ville være i stand til at nå. Du kan også annoncere online, så forskellige reklamer for din bog vises på f.eks. Google eller Facebook. Internetplatforme er i det hele taget stærke værktøjer: Du kan organisere læserunder på Goodreads og bagefter modtage anmeldelser af din bog. Anmeldelser i populære onlinebutikker, f.eks. på Saxo.com er et andet vigtigt markedsføringsredskab for din bogudgivelse. For at understøtte dette kan du sende anmeldereksemplarer til bloggere. Du kan også organisere onlinekonkurrencer eller - hvis dit emne er passende - spørge podcasts eller radiostationer, der er åbne for at tale med forfattere!
Den rigtige prisfastsættelse
Du bestemmer, hvilken vejledende salgspris din bog skal have i boghandlen. Du bør derfor tænke over en passende udsalgspris lige fra begyndelsen.
Vil du bruge et afrundet tal (200 kr.) eller hellere et ulige tal lige under den næste hundrede (199 kr.) som pris? Der kan planlægges gode priskampagner for især e-bøger. Undersøg også de gennemsnitlige bogpriser, der i øjeblikket findes på markedet inden for din genre og for paperbacks, e-bøger og hardcovers. Med vores priskalkulator kan du beregne din ønskede pris inklusive avance og detaljerede oplysninger om udstyret. Det giver dig mulighed for at estimere, hvor meget du senere vil tjene på en solgt trykt bog eller e-bog.
Tidspunktet for udgivelsen spiller også en rolle. For eksempel giver det mening at udgive en uhyggelig halloween-thriller i begyndelsen eller midten af oktober, en julehistorie et par uger før højtiden eller en kærlighedsroman i august i en sommermåned.
Vores marketingservices til din bogmarkedsføring
Vi hjælper dig gerne med at markedsføre din bog. Især som debutant er det ikke nemt at holde styr på det hele. Der er mange måder, hvorpå du kan gøre opmærksom på din bog, fra tilstedeværelse i boghandlen til produktion af en lydbog. Du kan finde en oversigt over vores forskellige markedsføringsservices på vores hjemmeside.
Hvordan kommer jeg i gang med markedsføringen?
Ideelt set bør du begynde at planlægge din bogmarkedsføring under skriveprocessen. Jo tidligere du begynder at tale om din bog og lægge den ud på f.eks. sociale medier, jo lettere er det at nå ud til potentielle læsere og opbygge en læserskare. Det er vigtigt, at du kender din målgruppe godt og ved, hvordan du skal henvende dig til den. Bogmarkedsføring er en ongoing proces, som du løbende kan arbejde med. Fra sociale medier til onlineannoncering og læsearrangementer på sociale læseplatforme til traditionelle medier (såsom regionale aviser, radio- og tv-programmer) har du mange muligheder for at gøre opmærksom på din bog. Fortæl om dig selv og vejen mod din egen bog og tag dine læsere med på din helt egen rejse til bogsucces.
Læs vores markedsføringsguide for at få flere tips og instruktioner.
5 tips til din bogs succes
- Skriv et professionelt, fejlfrit manuskript (redigering og korrekturlæsning).
- Få designet et tiltalende omslag, der vækker interesse for bogens indhold.
- Vælg en genre, der matcher indholdet.
- Kend din målgruppe, så du kan henvende dig personligt med dine marketingkampagner.
- Markedsfør din bog løbende: på sociale medier, via et nyhedsbrev, i pressen, i dit lokalområde, med (online) læsearrangementer.
Din tjekliste til markedsføringen af din bog
Det første indtryk
- Har din bog en fængende titel?
- Et tiltalende omslag?
- Er det overordnede udtryk ensartet (titel, omslag, hjemmeside osv.)?
Salgsprisen
- Har du sammenlignet bogpriserne på markedet?
- Beregnet din ønskede bogpris?
- Er der planlagt kampagnepriser på e-bogen?
Bogens markedsføringsstrategi
- Hvem er din målgruppe?
- Hvor vil dine læsere og multiplikatorer finde en anmeldelse af din bog?
- Hvad gør din bog speciel med få ord?
- Har du valgt en passende udgivelsesdato?
- Har du billedmateriale til dit reklamemateriale og til at præsentere dig selv og bogen over for pressen?
- Ved hvilke lejligheder kan du gøre opmærksom på din bog?
- Er der anmeldereksemplarer af din bog i omløb?
Den online tilstedeværelse
- Har du oprettet en forfatterhjemmeside?
- Er du aktiv på de sociale medier?
Læsearrangementer
- Har du fundet et passende sted?
- Har du slået på jungletrommerne?
- Øvet dig i at læse højt og taget tid på det?
- Overvejet spørgsmål fra tilhørerne og forberedt svar?
Konklusion
Som du kan se, består bogmarkedsføring af en bred vifte af forskellige redskaber, som du selv kan afprøve, uden om et traditionelt forlag. Du behøver ikke at gøre det hele på én gang, men begynde i det små. I vores digitale tidsalder er det afgørende for din bogs overlevelse, at du ikke kun udgiver, men også markedsfører den.
Vær opmærksom på, at der er stor konkurrence på bogmarkedet. Meget få forfattere ender på bestsellerlisterne fra den ene dag til den anden med en enkelt bog. Her gælder det om at være vedholdende, især, når det handler om markedsføringen: Tålmodighed og vedholdenhed betaler sig i det lange løb. Vær dig selv, personlig og autentisk, tag initiativ til markedsføring og vær åben over for nye ideer. Tag konstruktiv kritik alvorligt, og husk på, at du er på vej mod at udgive din egen bog!
Du kan finde flere tips til markedsføring af din bog på vores blog.
De 3 hyppigst stillede spørgsmål om markedsføring af en bog
Hvordan kan jeg markedsføre min bog effektivt?
Effektiv markedsføring begynder allerede før udgivelsen. Opbyg tilstedeværelse online, brug sociale medier og lav en professionel hjemmeside eller blog for at opbygge et læsefællesskab. Brug markedsføringsværktøjer som bogtrailere og smagsprøver til at vække interessen hos potentielle læsere. Søg efter bogbloggere, der vil anmelde din bog, ved at søge efter blogs i din genre og sende personlige forespørgsler.
Hvordan finder jeg bogbloggere, der anmelder min bog?
Søg efter blogs eller hjemmesider, der specialiserer sig i bøger i din genre, og send dem høflige og personlige forespørgsler. Sørg for, at de accepterer boganmeldelser og er relevante for din bog. Vær tålmodig og prøv forskellige muligheder.
Skal jeg vælge selvudgivelse eller traditionel udgivelse for at markedsføre min bog?
Selvudgivelse giver mere kontrol over udgivelsesprocessen, giver mulighed for en højere avance og, vigtigst af alt, giver dig mulighed for at udgive hurtigere. Ansvaret for markedsføringen af bogen ligger dog i høj grad hos dig som forfatter. Ved traditionel udgivelse påtager forlaget sig noget af markedsføringsarbejdet og tilbyder etablerede distributionskanaler. Du kan dog blive nødt til at give afkald på noget af den kreative frihed og din avance ved salg af bogen.