At skrive og udgive en coaching-bog

  • Hvordan kan du bruge din egen coaching-bog?
  • Hvad gør en coaching-bog god?
  • Sådan skaber du din bog på kort tid
Foto af en kvinde, der skriver et digt ned

Sådan får du udbytte af at udgive en bog som coach

Forestil dig at holde din egen bog i hænderne. En bog, der har dit navn på omslaget og indeholder al din viden og erfaring som coach. Det styrker dit omdømme, giver dig nye klienter - og det føles bare godt. Lyder det som din drøm? Så kan du også udgive din egen coachingbog! Vi viser dig hvordan.

Bortset fra at det at udgive en bog måske er en drøm - eller et punkt på din bucket list: Det styrker også dit brand som coach, hvis du tilmed er anerkendt som forfatter.

Din egen coaching-bog ...

  • ... øger din synlighed. Din bog kan tiltrække sig opmærksomhed fra folk, som ikke kendte dig før. Den giver mulighed for presseomtale eller for at blive inviteret som gæst i podcasts - en nyudgivet bog er altid en god anledning til samtaler.
  • ... øger dit salg. Hvis læserne har beskæftiget sig intensivt med indholdet i din bog, vil de måske hyre dig som coach bagefter, booke dine onlinekurser eller arbejde sammen med dig på andre måder. Og du tjener selvfølgelig penge på at sælge dine bøger.
  • ... er et godt markedsføringsredskab: Du kan reklamere målrettet for din bog, lede interesserede videre til din hjemmeside eller dine sociale medier og gøre dem til kunder.
  • ... øger din effektivitet: Du kan ikke personligt ledsage alle interesserede i dine coachingsessioner, men de kan få gavn af din viden og erfaring gennem en bog. På den måde kan du hjælpe mange flere mennesker.
  • ... bidrager helt sikkert til dit personlige brand. Som coach kan du bruge en bog om dit fokusemne som et udvidet visitkort, som understreger dine kompetencer. Du kan også bruge en bog til at formidle følelser, dele din personlige historie og gøre dig selv endnu mere håndgribelig som person (og brand).

Sådan kommer du i gang med at skrive din coaching-bog

Nu kribler det i fingrene, og du vil gerne i gang med din egen coachingbog med det samme? Så er det første skridt at skrive et koncept eller en synopsis for din bog. Det vil hjælpe dig med at skrive, det vil vise dig, om din idé virkelig kan fungere - og hvis du beslutter dig for at søge et forlag (mere om dette senere), er det også vigtigt.

Din synopsis skal indeholde kort og klar information om din idé og målgruppen for din coachingbog. Du bør også fremhæve, hvad der adskiller din bog fra andre værker på markedet. Ideelt set bør du lave en indledende indholdsfortegnelse og kort præsentere dig selv som forfatter til sidst. Selv om du i første omgang kun skriver konceptet til dig selv, vil det hjælpe dig med at få hold på og overblik over dit stof og i hvilken rolle, du vil skrive din bog.

Nu er det afgørende, om du beslutter dig for at udgive selv eller søge et forlag. Du kan finde alle oplysninger om dette og en oversigt over fordele og ulemper i dette blogindlæg Hvordan udgiver jeg min bog? Uanset hvilken vej du vælger, kan du nu begynde at skrive de første kapitler af din egen coachingbog ud fra din synopsis.

 

Dine fordele ved at udgive en bog som coach med BoD

  • Din coachingbog er tilgængelig i alle relevante boghandlere f.eks. Saxo.com og Bog & idé
  • BoD har udgivet bøger af over 70.000 forfattere og har mere end 20 års erfaring
  • Bæredygtig bogproduktion af høj kvalitet
  • Nye udgaver er mulige til enhver tid
  • Ingen krav om et mindsteoplag: Din bog bliver kun trykt, når den bestilles.
  • Drag fordel af intervalpriser på små oplag til eget brug

Start nu

Hvor lang tid tager det at udgive en coachingbog, og hvor meget koster det?

Lad os antage, at du beslutter dig for at udgive din bog selv. Så gælder følgende: Du bestemmer tempoet. Når din tekst er skrevet og korrekturlæst, og omslag og layout er på plads (mere om det nedenfor), kan det gå meget hurtigt med os hos BoD ved din side. Du vælger den layoutmulighed, der passer dig, på vores hjemmeside, uploader dit manuskript - efter gennemgang og oprettelse af trykmasteren er din titel klar til de første ordrer.

Hvor mange penge du investerer i at lave din coachingbog, afhænger af, hvilket produkt du vælger. Du kan få et overblik over alle BoD's services på den tilsvarende side. Det er muligt at starte fra 0 kr. for at skabe din bog og få den trykt til eget brug. Vi kan udgive din bog i mere end 6.000 boghandlere og onlinebutikker for så lidt som 699 kr., og en e-bog er også inkluderet i prisen. Der er også varianter, som inkluderer professionelle og ekspertydelser - det er praktisk for dig, hvis du ikke har meget tid til at tage dig af alting selv ved siden af din coachingvirksomhed. Det gælder f.eks. omslagsdesign eller layout af din bogblok.


3 kendetegn ved en god coachingbog

Markedet er fyldt med coaches og guidebøger om en lang række emner - men det skal du ikke lade dig afskrække af! Hvis du skriver en rigtig god bog, som du brænder for, er du sikker på at finde og inspirere læsere.

  1. Din bog vil videregive virkelig nyttig viden. Som coach ved du, hvad de mennesker, der arbejder med dig, vil have. Du samler din ekspertise og erfaringer i en bog. Selv om der indgår personlige historier, skal du altid huske på, at din bog ikke bare er en god historie - en vellykket coachingbog giver reel merværdi. Især i en verden, hvor der er så meget gratis indhold på de sociale medier, er dette en vigtig pointe.
  2. Din bog er troværdig. Om den bliver godt modtaget, afhænger først og fremmest af dig som forfatter: Hvordan bringer du dig selv ind i bogen, hvor meget viser du dig selv, og hvordan forklarer du læserne, hvem du er, og hvor din viden kommer fra? Inddrag gerne erfaringer fra dine coachingsessioner og del mindeværdige oplevelser, som du har haft med dine kunder. Det er både sympatisk og kompetent at formidle konkrete eksempler eller cases, og på den måde kan du give en håndgribelig og troværdig smagsprøve på dit arbejde som coach.
  3. Din bog fanger læseren. Selv om du formidler viden og sikkert citerer undersøgelser og fakta, er det vigtigt, at din bog også er underholdende, og at folk nyder at læse den. Det øger chancen for, at de vil anbefale din bog til andre. Så dit mål bør være, at læserne lærer noget OG har det sjovt.

Og så er det selvfølgelig vigtigt, at du har et unikt salgsargument. Det kan være din personlige historie og dit forhold til emnet. Det kan være en helt særlig tilgang, som andre bøger ikke dækker - eller du kan fokusere på et aspekt, som hidtil har været underbelyst. Visualiser, hvad du har succes med i dit job som coach. Også her vil der være ting, som adskiller dig fra andre coaches - dem kan du bruge som grundlag for at positionere din bog og lade din unikke stemme som coach træde frem.


Sådan mestrer du skriveudfordringer

Måske er du selvstændig som coach og har brug for at passe bogskrivningen ind i din i forvejen travle kalender. God tids- og projektstyring er afgørende her. Brug velafprøvede (online-)værktøjer, definer klare mål, og sæt altid "bogtid" af i din kalender. For du skal være opmærksom på, at du ikke bare skriver en god coachingbog ved siden af.

Få hjælp til at skrive og alle opgaverne omkring det. Hvis du vælger selvudgivelse, behøver du stadig ikke selv at tage dig af omslagsdesign eller bogsats - der er professionelle, som kan påtage sig disse opgaver for dig.

Selv hvis du går i stå, når du skriver, bør det ikke bremse dig. Søg også hjælp her, og få selv coaching på tekster og manuskripter. Du bør også benytte dig af professionel korrekturlæsning og redigering, så kvaliteten af dine tekster er i orden i sidste ende. Heldigvis findes der professionelle, som kan hjælpe dig med alle disse aspekter - og som coach ved du bedst selv, hvor nyttigt det er at blive støttet af gode folk.

Kom i gang nu

Sådan markedsfører du din coaching-bog efter udgivelsen

Ideelt set har du som coach allerede opbygget et fællesskab via Instagram eller andre kanaler - så der allerede er folk, der bare venter på, at din bog bliver udgivet. Ellers er det tid til at blive aktiv. Under alle omstændigheder bør du bruge de sociale mediers muligheder for at nå ud til din målgruppe. Du kan også undersøge, hvilke medier, influencere eller podcastværter der kunne være interesserede i din coachingbog - og så skrive til dem og pitche din bog: Gør det klart for dem, hvorfor din bog (og du som partner) passer perfekt til dem.

Det er også godt, hvis du arrangerer oplæsninger af din nyudgivne bog. Du kan f.eks. bruge Bogforum eller Lærfest eller andre relevante bogmesser eller -festivaller til at være til stede og møde dine læsere. Du kan også selv arrangere oplæsninger eller bogarrangementer, hvor du præsenterer dit værk for omverdenen. Hvis du afholder kurser, er det også oplagt at have et oplag af din bog med til dine klienter, så de kan arbejde videre med emnet efter kurset.

Og: Som coach er du hele tiden i kontakt med din målgruppe. Benyt lejligheden til at nævne din bog ved dine coachingsessioner og gør dine klienter nysgerrige. På den måde kan din coachingbog og din coachingvirksomhed befrugte hinanden på lang sigt.

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Ofte stillede spørgsmål

BoD på InstagramBoD nyhedsbrev tilmeldingBoD på YouTubeBoD på Facebook