Lydbog
- Forvandl din bog til en lydbog
- Vælg mellem mange professionelle oplæsere
- Få adgang til nye målgrupper
Vi vil gerne give dig en helstøbt løsning, når du udgiver dine bøger med os. Det gælder ikke kun for paperback, hardcover og e-bog. Du har også mulighed for at henvende dig til læsere, der foretrækker lydbøger.
Vi er glade for at kunne tilbyde dig lydbogsproduktion med professionelle speakere og udgivelse via Storytel, BookBeat, Spotify, Google, Apple og mange andre platforme og streamingtjenester.
Du skal blot udfylde vores forespørgselsformular, vælge den perfekte stemme til din bog, og så sørger vi for produktion og distribution.
Blogartikel: Læs mere om lydbogsservicen
fra 1.399 kr. pr. time
- Prisen er baseret på den forventede længde af lydbogen og den valgte stemme.
- Minimumsbestilling: En time
Distribution af lydbøger
For at præsentere din bog for den størst mulige målgruppe vil den blive tilbudt via alle relevante kanaler for salg, udlejning og streaming af lydbøger, for eksempel Audible, BookBeat, Spotify og storytel.
Udgifter til lydbøger
Udgifterne afhænger af den forventede længde af den færdige lydbog.
En færdig lydbogstime (afhængigt af indtaleren): Fra 1.399 kr.
En bog med 400 sider (hvor hver side indeholder 1500 tegn inkl. mellemrum): Fra 16.391 til 23.441 kr.
Sådan forvandler du din bog til en lydbog
En vellykket lydbog i få trin. Med myBoD kan du nemt bestille din lydbog.
- Vælg en af dine trykte bøger, som du har udgivet hos BoD.
- Du vælger den perfekte stemme fra en pulje af professionelle indtalere og fortæller os om de særlige træk ved din tekst.
- Vi tjekker din titel for gennemførlighed og tilgængelighed af stemmeskuespillere og giver dig et tilbud, hvis din bog er egnet.
- Hvis du accepterer vores tilbud, vælger du et layout og en farve, så vi kan konvertere dit cover til lydbogsmarkedet.
- Derefter starter vi produktionen, og din lydbog vil være klar i løbet af 4-6 uger.
- Vi giver dig lydbogen som en mp3-fil til privat brug og organiserer distributionen, så din lydbog kan findes på over 100 lydbogsplatforme efter seks uger.
- Du modtager 70 % af nettoprovenuet fra alle salg, streams og udlejninger.
Bemærk venligst: Ikke alle bøger egner sig til lydbogsproduktion. Efter din anmodning tjekker vi din titel og sender dig en accept eller et afslag. Vi kontrollerer titlens indhold og nøjagtighed. Hvis du har spørgsmål, kan du læse vores ofte stillede spørgsmål om lydbøger eller sende os en e-mail til info@bod.dk.
Ofte stillede spørgsmål
Bøger, der bliver indlæst af professionelle indtalere og udgivet som lydbøger, skal opfylde en række betingelser. En meget indlysende betingelse er, at bogen skal formidle sit indhold gennem løbende tekst.
- Kalendere, farverige bøger, børnebøger med lidt tekst, men mange billeder, poesibøger eller fagbøger med mange tabeller og grafik er ikke velegnede til en lydbog. Indholdet skal være forståeligt, underholdende og fængslende, når det læses højt - også uden visuel stimulering.
- Bogen skal være så fejlfri som muligt, da en tekst fuld af stavefejl ikke kan læses flydende selv af professionelle og ikke vil give et godt resultat. Vi anbefaler derfor redigering og korrekturlæsning, før lydbogen bestilles.
Produktionen af en lydbog kan koste flere tusinde euro, afhængigt af dens længde, da indtaleren bruger mange timer på at læse bogen. Derfor sørger vi for, at titelens omslag og indhold er konkurrencedygtigt og kan holde trit med andre lydbøger, så mange lyttere bliver begejstrede for den.
Tal med testlæsere, bloggere, dine redaktører og andre, der har læst din bog, hvis du ikke er sikker på, om du skal indsende en anmodning om en lydbog. Spørg dem, om de mener, at din bog egner sig som lydbog og vil være investeringen værd.
Udtale af navne og andre termer
For at opnå det bedst mulige resultat bør du sætte dig ind i dit manuskript, før du bestiller en lydbog, og finde ud af, hvilke udtryk der kræver en udtaleforklaring. Især i fantasyromaner bør udtalen af personnavne, steder eller andre udtryk defineres ved hjælp af fonetiske transskriptioner eller forklaringer.
Hvis en karakter har en accent eller dialekt, kan det noteres. Hvis der er forkortelser eller udtryk, der er uklare, bør det også noteres (læses "omg" op på tysk eller engelsk, bogstav for bogstav eller som en sætning (oh my god)?
Det indhold, der læses højtIkke alt indhold i den trykte version af en lydbog er indspillet. Du bør derfor notere dig, hvilket indhold der er i din egen bog, og hvad der skal læses højt. Dedikation og taksigelser er nogle gange indspillet, andre gange ikke. Trigger warnings bør altid være en del af lydbogen. Men kort, tabeller, oversigtssider, spillelister, referencer, forkortelseslister osv. er faktisk ikke integreret i lydbogen.
Den vejledende udsalgspris på din lydbogTil hvilken pris skal lydbogen udbydes? Som med trykte titler anbefaler vi, at man kigger på titler af lignende længde fra samme genre og orienterer sig på markedet. I modsætning til andre bogudgivelser er lydbøger dog ikke prisfastsatte. De platforme og butikker, der sælger lydbøger, kan fastsætte deres egne priser, f.eks. særlige priser for abonnenter, rabatkampagner eller flatrate-tilbud. Den pris, som forfatterne vælger, er derfor kun en vejledende udsalgspris. Fra alle salg, streams og downloads modtager forfatterne 70% af alle nettoindtægter for deres lydbog fra BoD.
Den rigtige stemme til din historieFør du står over for at skulle vælge en stemme til din lydbog, bør du tænke over, hvilken type indlæser der passer til din bog. Skal det være en mandlig eller kvindelig, ung eller moden, munter eller mere alvorlig stemme? Det er vigtigt at huske på, at denne stemme kan indtage forskellige perspektiver og tale for forskellige personer, men at bogens generelle stemning også er vigtig. Hos BoD har forfattere desværre ikke mulighed for selv at indtale deres bog. Men vi er sikre på, at vi kan finde den rigtige professionelle stemme til enhver bog.
Der er forskellige måder, hvorpå du kan tjene penge på din lydbog.
De forskellige platforme og butikker, der sælger lydbøger, tilbyder lytterne forskellige modeller. Hos Audible og Thalia kan man f.eks. købe lydbøger til den vejledende udsalgspris eller til en abonnementspris på knap 10 euro. Streamingtjenester som Spotify eller BookBeat tilbyder adgang til mange lydbøger for et månedligt medlemsgebyr, som ikke kan købes enkeltvis, men kan streames efter ønske. De tager normalt betaling for de minutter eller spor (3-4 minutters uddrag), der lyttes til, og udbetaler margener i overensstemmelse hermed.Forfattere modtager 70 % af alle nettoindtægter, der distribueres af de forskellige platforme for bøger udgivet via BoD audio.
Ud over denne indtægt åbner lydbogen også op for en ny målgruppe. Læsere, der ikke bruger e-bøger eller trykte bøger, bliver opmærksomme på dig og dine bøger, hvilket kan øge salget på tværs af alle formater og platforme. Nogle læsere køber også de trykte versioner af deres yndlingslydbøger eller -e-bøger til deres samling eller som gaver til deres kære.
Der er ingen garanti for, at produktions- og udgivelsesomkostningerne bliver tjent ind igen via avancen. En bog, der sælger godt som trykt bog og e-bog, vil sandsynligvis også være en succes som lydbog, men indtægterne kan normalt ikke matche marginerne for trykte bøger og e-bøger. Det er derfor, mange forfattere ser lydbøger som en investering i reklame eller et kæledyrsprojekt snarere end en måde at tjene mange penge på.
For at sikre, at din lydbog når ud til mange potentielle lyttere, bør du markedsføre den godt. Selvfølgelig kan du integrere den problemfrit i din eksisterende bog- og forfattermarkedsføring.
Du kan henvise til de andre formater i en ny udgave af din trykte bog eller e-bog eller i produktbeskrivelsen via dine metadata, f.eks. "Også tilgængelig som lydbog".
Du kan altid finde tips til din bogmarkedsføring på vores blog. For eksempel hvordan du planlægger dit indhold til Instagram samt ideer og eksempler på indlæg: Indholdsplanlægning til Instagram
Som med andre formater er et godt omslag og en tiltalende tekst blandt de vigtigste markedsføringsværktøjer. Så i forbindelse med din lydbogsproduktion bør du overveje, om din bogs design og metadata skal opdateres, før du bestiller din lydbog.
Du kan også linke til de forskellige platforme på din hjemmeside eller sociale medier for at lede læserne til din lydbog.
Det nye lydmedie åbner også op for nye muligheder, som du kan indarbejde i din markedsføringsstrategi.
Når det gælder sociale medier, giver en lydbog dig endnu flere muligheder for at markedsføre din bog. For eksempel kan lydbidder fra din lydbog bruges som baggrund i videoer, som du derefter kan poste på dine kanaler.
Har du allerede en playliste til din bog? Du kan inkludere det første uddrag af din lydbog på Spotify i din Spotify-playliste. På den måde kan dine lyttere hurtigt få adgang til albummet med din lydbog og streame bogen, hvis de er interesserede.
Vi ser frem til din henvendelse.